Succesvolle communicatie op het agrarisch bedrijf
Tekst: Dik Veefkind | AgroCoach
Publicatie: Boerderij online / weekblad Boerderij, 3 december 2019.
Een succesvolle communicatie op het agrarisch bedrijf betekent niet alleen praten, het betekent vooral ook luisteren. Echt luisteren. Het valt op dat bij de meeste succesvolle agrarische bedrijven de onderlinge communicatie goed is. Een goede communicatie is kennelijk een belangrijke sleutel tot succes.
Voor veel mensen is communicatie slechts het uitspreken van woorden. Maar wist u dat woorden voor een klein deel verantwoordelijk zijn voor een succesvolle communicatie?
Gebrekkige communicatie
Als het op communicatie aankomt hebben we in de agrarische sector nog de nodige stappen te zetten. In veel van de situaties waar ik in de praktijk mee geconfronteerd word ligt een gebrekkige communicatie ten grondslag. Ik zie bijna dagelijks wat de emotionele, relationele en financiële gevolgen zijn van gebrekkige communicatie in boerengezinnen en op agrarische bedrijven.
Communicatie gebruik je overal. In relaties, bij het samenwerken met familie of personeel maar ook bijvoorbeeld bij de bedrijfsovername. Als de communicatie slecht is of wegvalt ontstaat onbegrip en wantrouwen en kunnen ruzie en conflicten je leven gaan bepalen. Er is dan geen verbinding tussen personen meer.
Belangrijke sleutel
Of het nu gaat om succes in relaties of samenwerken: goed blijven communiceren is de basis maar kennelijk een lastige bezigheid. Zeker als je bedenkt dat op agrarische bedrijven het zakelijke en privé in elkaar overloopt. Het valt mij op dat bij de meeste succesvolle agrarische bedrijven de onderlinge communicatie goed is. Een goede communicatie is kennelijk een belangrijke sleutel tot succes.
Luisteren
Als de onderlinge communicatie dan een zo belangrijke plaats inneemt, waarom doen we er niet meer mee? Het antwoord op die vraag laat zich niet makkelijk vinden. Communicatie gaat veel verder dan het gebruik van woorden. Communicatie heeft ook veel te maken met emoties, het karakter van personen, de manier en toon waarop iets wordt gezegd, de lichaamshouding, omstandigheden, gewoonten maar vooral luistervaardigheden.
Goed luisteren is een belangrijke pijler onder een succesvolle onderlinge communicatie. Luistert u om te reageren op de ander of luistert u om de ander echt te begrijpen? Er zit een belangrijk verschil tussen beide. De bekende Amerikaanse psycholoog Stephen Covey beschrijft 5 luisterniveaus. Het hoogste niveau van luisteren is volgens Covey ‘empathisch luisteren’. Luisteren met gevoel, zeg maar. Open staan voor wat de ander echt te zeggen heeft.
Bewustwording
Misschien is het goed om regelmatig onze manier van luisteren tegen het licht te houden. Daarvoor moeten we wel eerlijk tegen onszelf durven zijn. Het bewust zijn van je manier van luisteren (hoor en begrijp ik de ander?) is een belangrijke stap op weg naar verbetering van de communicatie.
Het zou mooie ontwikkeling zijn als er in de boerengezinnen en op agrarische bedrijven meer aandacht is voor de kwaliteit van de onderlinge communicatie. Dat levert naar mijn idee in heel veel gevallen meer winst op dan optimalisatie of uitbreiding van het bedrijf.
Ik zou zeggen: spreken is zilver, luisteren is goud!
Dik Veefkind is agrarisch coach en agrarisch mediator. Heb je behoefte aan een goed gesprek, hulp nodig of vragen naar aanleiding van deze column? Neem dan contact op met Dik. Telefoon: 06-53583325 of via een mail naar info@agrocoach.nl. Je kunt ook op deze link klikken.
Lees deze column hier op boerderij.nl