Communicatie is succesfactor agrarisch bedrijf
Blog op boerenbuisiness.nl
Voor veel mensen is communicatie slechts het uitspreken van woorden. Maar wist u dat woorden voor slechts 8% verantwoordelijk zijn voor een succesvolle communicatie?
Als het op communicatie aankomt hebben we in de agrarische sector nog de nodige stappen te zetten. In zeker 90% van de (conflict)situaties waar ik als coach en mediator mee geconfronteerd word ligt een gebrekkige communicatie ten grondslag. Ik zie bijna dagelijks wat de emotionele, relationele en financiële gevolgen zijn van gebrekkige communicatie op agrarische bedrijven. Het is een onderschat probleem.
Communicatie gebruik je in relaties, bij het samenwerken of bijvoorbeeld de bedrijfsovername. Als de communicatie slecht is of wegvalt ontstaat onbegrip en wantrouwen en kunnen ruzie en conflicten je leven gaan bepalen.
Communiceren is de basis
Of het nu gaat om succes in relaties of samenwerken: goed blijven communiceren is de basis maar kennelijk een lastige bezigheid. Zeker als je bedenkt dat op agrarische bedrijven het zakelijke en privé in elkaar overloopt. Feit is dat bij de meeste succesvolle agrarische bedrijven de onderlinge communicatie goed is. Goede communicatie is dus een belangrijke sleutel tot succes. Succes in financiële zin, maar vooral succes in relationele zin (de onderlinge sfeer en verstandhoudingen).
Als communicatie dan een zo belangrijke plaats inneemt, waarom doen we er niet meer mee? Het antwoord op die vraag laat zich niet makkelijk vinden. Communicatie gaat veel verder dan het gebruik van woorden. Communicatie heeft ook veel te maken met karakter, intonatie (de manier waarop iets wordt gezegd) lichaamshouding, omstandigheden, gewoonten en vooral luistervaardigheden.
Bewust communiceren
Misschien is het goed om uw manier van communiceren eens tegen het licht te houden… Daarvoor moet u wel eerlijk tegen uzelf en anderen durven zijn. Het bewust zijn van je manier van communiceren (hoe kom ik op de ander over?) is een belangrijke stap op weg naar verbetering van de communicatie.
Het zou de sector goed doen als we op agrarische bedrijven en in de onderlinge relaties meer aandacht zouden besteden aan de kwaliteit van de communicatie. Dat levert naar mijn idee in heel veel gevallen meer winst op dan optimalisatie of uitbreiding van het bedrijf.
Dik Veefkind is coach en mediator voor agrarisch ondernemers. Via zijn bedrijf AgroCoach begeleidt en coacht Dik dagelijks agrarisch ondernemers.