Doorverwijzen voor erfbetreders: lastig of logisch? | AgroCoach doorverwijskaart voor erfbetreders
Boeren staan op meerdere manieren onder druk. Maatschappelijk, financieel en door de overheid. Burgers hebben een mening over de sector en ideeën over hoe agrariërs hun bedrijf zouden moeten runnen. De opbrengstprijzen staan onder druk en de kosten stijgen, waardoor inkomensonzekerheid toeneemt en de overheid voert steeds verdergaande regelgeving door met alle onzekerheid en frustraties van dien. Daarnaast kunnen zich in het leven van een agrarisch ondernemer en zijn gezin ook andere persoonlijke problemen voordoen.
Niet elke ondernemer kan even soepel met deze zaken omgaan. Het heeft grote impact op het leven en welzijn van de betrokken boeren en hun gezinnen. En de gevolgen blijven niet uit: landelijk zien we bijvoorbeeld het aantal boeren met psychische- of burn-out klachten toenemen, evenals hen die besluiten het bedrijf voortijdig te beëindigen.
Erfbetreders
Als erfbetreder krijg je te maken met boeren die het lastig hebben. Dat kan gaan over verschillende zaken, zoals psychische problemen, financiële problemen, relatieproblemen, problemen in de samenwerking, conflicten, communicatieproblemen, toekomstvragen, etc. De vraag hier is: wat kun je er mee?
Voor veel erfbetreders is het nog best lastig om hun klanten aan te spreken op of door te verwijzen naar aanleiding van zaken die zij niet goed zien gaan. En dat is heel begrijpelijk. Is het wel je taak om een doorverwijzing te doen? Zal je klant niet boos op je worden en wat betekent dit voor de (zakelijke) relatie die je met een klant hebt?
Doorverwijzen voor erfbetreders
Iemand aanspreken op of doorverwijzen naar een hulpverlener kan dus heel lastig zijn, want waar ligt de grens? Je kunt dan tegen vragen aanlopen als: wat doe je met een situatie, wat kun je er mee en wat mag je er mee? En als je al besluit om een klant te helpen, naar wie kun je dan doorverwijzen?
Op deze laatste vraag heb ik het antwoord voor je. AgroCoach ontwikkelde een doorverwijskaart voor erfbetreders. Op deze kaart kun je eenvoudig zien waar je klant voor de meest voorkomende problematieken bij een hulpverlener terecht kan. Als je problemen signaleert, negeer ze dan niet. Je klant en uiteindelijk ook jijzelf zijn gebaat bij het oplossen er van.
Wil je een situatie voorleggen of advies? Neem dan eens contact met me op.
Stuur een bericht naar info@agrocoach.nl of bel met 06-53583325.